Branża automotive w województwie śląskim
Sektor automotive jest mocno zakorzeniony w strukturze gospodarki województwa śląskiego. To właśnie w województwie śląskim wielu producentów zarówno samochodów, jak i części ma ulokowane swoje zakłady. Przemysł samochodowy odgrywa też coraz większą rolę w ramach inteligentnych specjalizacji regionu, ewoluując w kierunku produkcji samochodów i komponentów do aut hybrydowych oraz elektrycznych, czego przykładem może być inwestycja SK Hi-Tech Battery Materials Poland, spółki należącej do koreańskiego koncernu SK Innovation, produkującej separatory do baterii litowo-jonowych w Dąbrowie Górniczej. Zjawisko to wskazuje na postępujące przenikanie się sektorów inteligentnego wzrostu, choćby w ramach specjalizacji tak przekrojowych i multidyscyplinarnych jak zielona gospodarka czy przemysły wschodzące.
Bielsko-Biała, Gliwice czy Tychy to ośrodki wyspecjalizowane w produkcji części i akcesoriów do pojazdów silnikowych oraz produkcji pojazdów samochodowych, oparte o potężne fabryki - FCA (Fiat - Chrysler) w Bielsku-Białej i Tychach czy Opel w Gliwicach. Te trzy ośrodki, wraz z rozwiniętą wokół nich siecią poddostawców i kooperantów, skupionych m.in. w klastrze „Silesia Automotive & Advanced Manufacturing odpowiadają za ok. 1/3 eksportu z całego województwa śląskiego. Obecnie największą fabryką motoryzacyjną w Polsce jest zakład Fiata w Tychach. Z kolei w Gliwicach swoje siedziby mają tacy potentaci branży motoryzacyjnej jak Kirchhoff (produkcja metalowych elementów konstrukcyjnych nadwozi i podwozi, największy zakład tego koncernu w Europie), Nexteer, Plastic Omnium czy Tenneco Automotive. W Gliwicach swoją centralę ma także CRS Polska – lider rynku firm oferujących usługi z zakresu kontroli jakości komponentów samochodowych. W Częstochowie, Czechowicach-Dziedzicach, Bielsku-Białej i Gliwicach swoje zakłady ma ZF TRW – lider w produkcji i dystrybucji m.in. systemów bezpieczeństwa, obsługujący największych producentów i największe marki samochodowe na całym świecie.
Korzystając z obecnej w regionie sieci powiązań między firmami, dostępnego kapitału ludzkiego posiadającego wieloletnie doświadczenie branżowe, województwo coraz bardziej będzie skupiać się na takich obszarach jak: systemy jazdy autonomicznej i półautonomicznej, digitalizacja pojazdów (ekrany dotykowe, asystenci głosowi), systemy bezpieczeństwa (w tym systemy monitorowania ruchu na drogach czy otoczenia pojazdu) czy systemy bezkluczykowej obsługi pojazdów. Smart Automotive stanowić będzie obszar synergii przemysłu tradycyjnego i technologii przyszłości - połączenie tradycyjnej motoryzacji z technologiami IT. Z uwagi na dynamiczny, wielotorowy rozwój, sama branża Smart Automotive będzie również komplementarnym elementem dla rozwiązań wdrażanych w ramach elektromobilności, co ma wysokie szanse zapewnienia województwu śląskiego stabilnego rozwoju gospodarczego w perspektywie najbliższych dekad.
Śląskie Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera (ŚCOIE), działające w ramach Departamentu Gospodarki i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach przygotowało katalog produktów eksportowych pn. made inSilesia, w którym zaprezentowane zostały m.in. regionalne firmy z branży motoryzacyjnej: BMF FOSZMANOWICZ BOGUSŁAW, SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne, WULKAN S.A.
Na podstawie:
Analiza atrakcyjności inwestycyjnej województwa śląskiego 2022