Raport Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk w Polsce
Raport jest cykliczną publikacją Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk Adriatyk. Województwo Śląskie jest członkiem tego stowarzyszenia od 2012 roku.
Korytarz Bałtyk Adriatyk jest jedną z najważniejszych transeuropejskich sieci drogowo-kolejowych, o kluczowym znaczeniu dla rozwoju Polski i jej gospodarki morskiej. Łączy on Bałtyk z Morzem Adriatyckim, prowadząc przez uprzemysłowione rejony - od południowej Polski poprzez Wiedeń, Bratysławę i rejon Alp Wschodnich - aż po północne Włochy. Aktualnie ok. 40% polskiego handlu zagranicznego obsługiwane jest przez polskie porty morskie. Porty te posiadają jednak dość słabą pozycję konkurencyjną w zakresie obsługi ładunków tranzytowych. Ładunki te stanowią ok. 16% przeładunków realizowanych w polskich portach morskich, z czego połowę stanowi tranzyt morski kontenerów, realizowany głównie w gdańskim terminalu DCT. W polskich portach morskich obsługiwane są przede wszystkim ładunki tranzytu niemieckiego, czeskiego i słowackiego. W ostatnich latach w mniejszych ilościach obsługiwane były także ładunki m.in. węgierskie, austriackie i ukraińskie. Szansę na pozyskanie ładunków z tzw. zaplecza spornego osłabia kilka czynników zewnętrznych. Jednym z nich jest asymetria we wprowadzaniu ograniczeń związanych z emisją dwutlenku siarki przez statki morskie. Morze Bałtyckie ze względu na jego duży stan zanieczyszczenia posiada bardziej restrykcyjne wymogi w powyższym względzie niż np. Morze Śródziemne. Problemem w dostępie polskich portów morskich do zaplecza tranzytowego jest także jakość infrastruktury kolejowej i przejść granicznych, co wpływa na wysoki czas transportu ładunków do zaplecza tranzytowego (Czechy, Słowacja, Węgry) w porównaniu do przewozów przez porty niemieckie.
Polsce przypisuje się rolę głównego centrum logistycznego Europy Środkowo-Wschodniej m.in. w kontekście wzrastającej rangi wymiany handlowej Europa-Daleki Wschód (zwłaszcza Chiny) oraz planowanego wzrostu chłonności rynków Ukrainy, Rosji, Białorusi i państw regionu Morza Czarnego (Turcji, Gruzji itp.). Poszczególne regiony analizowane w niniejszym raporcie odgrywają odmienne role względem Korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz względem globalnego rynku towarowego. Znaczenie województwa śląskiego wynika z bliskości do Czech, Słowacji, Węgier czyli całej Europy Centralnej. To do tych państw dystrybuuje się głównie towary ze Śląska. Z kolei liczba centrów logistycznych wokół Poznania jest uzasadniona bliskością Europy Zachodniej. Natomiast warszawskie centra związane są głównie z obsługą stolicy. Trójmiasto oraz Pomorze Zachodnie wykorzystują atuty lokalizacji związane z nadmorskim położeniem.
Sporządzony raport to opracowanie powstałe na podstawie informacji uzyskanych od przedstawicieli województw zrzeszonych w Stowarzyszeniu Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, a także województw kooperujących ze stowarzyszeniem. Raport skupia się nie tylko na analizie uwarunkowań infrastruktury liniowej - autostrady A-1 i drogi ekspresowej S3, modernizacji linii kolejowych E 65 i C-E 65 oraz E 59 i C-E 59, ale także na analizie punktowej, złożonej z portów morskich i lotniczych, terminali przeładunków i centrów logistycznych.
W raporcie znajdują się dane dotyczące:
- stanu zaawansowania prac nad budową oraz modernizacją autostrad i dróg krajowych w strefie korytarza Bałtyk–Adriatyk w Polsce
- stanu zaawansowania prac nad modernizacją linii kolejowych E 65 i CE 65 oraz E59 i CE59
- dostępu do portów morskich
- stanu zaawansowania prac nad modernizacją dróg wodnych Wisły i Odry
- centra magazynowania i parki logistyczne oraz ich dostępność w poszczególnych województwach
- terminali przeładunkowych oraz ich dostępność w poszczególnych województwach
- zastosowanie mobilnych technologii i standardów ekologicznych w logistyce
- portów lotniczych CARGO w poszczególnych województwach
- potencjalnych terenów dla inwestycji związanych z Korytarzem Bałtyk-Adriatyk
Więcej o stowarzyszeniu: http://regionybac.pl/pl/
Raport do pobrania.