„Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2020” – prezentacja nowego raportu ABSL

Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) we współpracy z JLL, Mercer, Randstad Polska oraz Randstad Sourceright przygotował raport pn. ”Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2020”.
raport ABSL
Z Raportu wynika, że w I kwartale 2020 roku w Polsce funkcjonowało ponad 1,5 tysiąca polskich i zagranicznych centrów sektora usług biznesowych, obejmujących podmioty BPO, SSC/GBS, IT oraz R&D. Według raportu, w Katowicach oraz w Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) w pierwszym kwartale 2020 roku działało 110 centrów, dając pracę 25 800 osobom. Szacuje się, iż w regionie w 2021 roku zatrudnienie w centrach znajdzie około 26 400 osób.

Pod koniec I kwartału 2020 roku Katowice oraz GZM znajdowały się więc wśród ośrodków skupiających co najmniej 100 centrów. Przed miastami województwa śląskiego uplasowały się Warszawa (279 jednostek), a także Kraków (234), Wrocław (188), Trójmiasto (158) oraz Poznań (113). W okresie od początku I kwartału 2019 roku do końca I kwartału 2020 roku największa liczba nowych centrów powstała w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie oraz Katowicach i innych miastach środkowej części regionu (po 9). Nowe centra otwierają przede wszystkim inwestorzy z Polski. Wśród inwestycji zagranicznych, podobnie jak w latach poprzednich, czołowe miejsca zajmują podmioty amerykańskie, niemieckie, francuskie, holenderskie, szwedzkie i brytyjskie. W polskim sektorze usług biznesowych działa obecnie 95 inwestorów z listy Fortune Global 500.

Bez wątpienia centra usług biznesowych są siłą napędową gospodarki, wpływając na jej dynamiczny rozwój. Obecnie sektor ten wchodzi w dojrzałą fazę działalności. Wymagana jest wyższa jakość proponowanych usług oraz realizacja bardziej zaawansowanych zadań i procesów, których podstawą jest tzw. „wiedzochłonność”. Centra usług biznesowych funkcjonujące w Polsce stoją przed wieloma wyzwaniami. Prognozuje się, iż jedną z konsekwencji pandemii COVID-19 może być relokacja części obsługiwanych procesów biznesowych do Polski. Kolejnym wyzwaniem jest przyśpieszenie transformacji cyfrowej, w której centra odgrywają ważną rolę akceleratora zmian. Te oraz wiele innych zagadnień zostało poruszonych w tegorocznej edycji raportu.

 Link do raportu: https://shop-absl.pl/Sektor-Nowoczesnych-Uslug-Biznesowych-w-Polsce-2020-p72